Terug
Gepubliceerd op 26/03/2025

2025_GR_00019 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/01/2025 - 19:30 Stadhuis Tongeren
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Dewael, Voorzitter; Jo Feytons, Burgemeester; Eddy Manet, Schepen; An Christiaens, Schepen; Jeroen Bellings, Schepen; Johnny Vrancken, Schepen; Krijn Henrotte, Schepen; Jeannine Vanvinckenroye, Schepen; Gerard Stassen, Schepen; Jo Dardenne, Schepen; Steve Hoste, Schepen; Eric Awouters; Danny Deneuker; Geert Landmeters; Wim Lambrechts; Kim Mommen; Patrick Leenders; Bart Princen; Shana Schoubben; Evelyne Stassen; Ellen Mares; Guido Vossen; Tijs Posen; Raf Missotten; Rens Bellefontaine; Dennis Kellens; Paul Denis; Inge Plugers; Philippe Haiverlain; Frank Grotars; Jennifer Lambrigts; Yannick Voets; Marie Peeters; Patricia Joris; Luc Houbrechts, Algemeen directeur-coördinator

Verontschuldigd

Frank Lindekens

Secretaris

Luc Houbrechts, Algemeen directeur-coördinator

Voorzitter

Patrick Dewael, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00019 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Aanwezig

Patrick Dewael, Jo Feytons, Eddy Manet, An Christiaens, Jeroen Bellings, Johnny Vrancken, Krijn Henrotte, Jeannine Vanvinckenroye, Gerard Stassen, Jo Dardenne, Steve Hoste, Eric Awouters, Danny Deneuker, Geert Landmeters, Wim Lambrechts, Kim Mommen, Patrick Leenders, Bart Princen, Shana Schoubben, Evelyne Stassen, Ellen Mares, Guido Vossen, Tijs Posen, Raf Missotten, Rens Bellefontaine, Dennis Kellens, Paul Denis, Inge Plugers, Philippe Haiverlain, Frank Grotars, Jennifer Lambrigts, Yannick Voets, Marie Peeters, Patricia Joris, Luc Houbrechts
Stemmen voor 27
Gerard Stassen, Evelyne Stassen, Krijn Henrotte, Jo Feytons, Eric Awouters, Kim Mommen, Danny Deneuker, Jo Dardenne, Jeroen Bellings, Johnny Vrancken, Shana Schoubben, An Christiaens, Eddy Manet, Jeannine Vanvinckenroye, Steve Hoste, Geert Landmeters, Ellen Mares, Tijs Posen, Raf Missotten, Rens Bellefontaine, Paul Denis, Inge Plugers, Philippe Haiverlain, Frank Grotars, Marie Peeters, Bart Princen, Patrick Dewael
Stemmen tegen 4
Wim Lambrechts, Patrick Leenders, Guido Vossen, Patricia Joris
Onthoudingen 3
Dennis Kellens, Jennifer Lambrigts, Yannick Voets
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00019 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring 2025_GR_00019 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Dit voorstel van beslissing heeft betrekking op de bevoegdheid van de gemeenteraad om:

  • vast te stellen wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan (cf. art. 40 en 41 DLB);
  • bepaalde categorieën van verrichtingen vrij te stellen van visumverplichting (overeenkomstig art. 266, derde lid DLB);
  • een aantal beslissingen inzake personeelsaangelegenheden, die in de regel aan de gemeenteraad toekomen op grond van zijn ‘volheid van bevoegdheid’ (cf. art. 40, § 1 DLB), te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen (overeenkomstig art. 41 DLB).

Momenteel worden deze zaken geregeld door de voormelde gemeenteraadsbesluiten. Het past dat de nieuwe gemeenteraad zich buigt over deze belangrijke aangelegenheden en de kans neemt om zich hierover uit te spreken, en aldus een uniforme regeling aanneemt voor het nieuwe lokale bestuur n.a.v. de in werking getreden fusie van Tongeren en Borgloon.

De decreetgever heeft de gemeenten een ruime autonomie gegeven met het oog op de inrichting van hun organisatie, waarbij het college van burgemeester en schepenen de spil is in de dagelijkse werking van het bestuur en het financieel beheer. Omwille van de efficiënte werking van het bestuur en de continuïteit van de dienst is het wenselijk om het begrip dagelijks bestuur een voldoende ruime inhoud te geven. De voorgestelde omschrijving van dit begrip draagt ertoe bij om de gemeenteraad in staat te stellen het beleid te sturen op hoofdlijnen.

Met de definiëring van ‘dagelijks bestuur’ komt een structurele delegatie van bevoegdheid inzake de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van bepaalde overheids­opdrachten tot stand. Daarnaast behoudt de gemeenteraad de mogelijkheid om deze bevoegdheid ad hoc te delegeren aan het college voor iedere opdracht die niet onder deze definitie valt (zie art. 41, tweede lid, 10° DLB).

Het begrip 'dagelijks bestuur' wordt vnl. omschreven aan de hand van een opsomming van bepaalde opdrachten. Dit besluit zelf geeft echter geen invulling van het begrip 'opdracht'. Het past om te verduidelijken dat het hier gaat om overheidsopdrachten in de zin van artikel 2, 17° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, d.w.z. met inbegrip van de overheidsopdrachten die deze wet van haar materieel toepassingsgebied uitsluit.

Het college van burgemeester en schepenen is op basis van het DLB reeds bevoegd voor het financieel beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad (zie art. 56, § 3, 3° DLB). In het DLB worden evenwel een aantal bevoegdheden inzake leningen en beleggingen niet langer (uitdrukkelijk) aan het college toegewezen (waar dat voorheen in de decretale regeling wel het geval was). Om gepast te kunnen inspelen op de soms snel wijzigende omstandigheden op de financiële markt, is het wenselijk om bepaalde bevoegdheden inzake leningen en beleggingen onder het begrip 'dagelijks bestuur' te brengen. De gemeenteraad behoudt evenwel haar sturende rol ter zake, nu dergelijke beslissingen inzake leningen en beleggingen uiteraard steeds zullen moeten passen in het door de raad vastgesteld meerjarenplan i.h.k.v. de beleids- en beheerscyclus.

Voorts worden met dit voorstel van beslissing de gehanteerde drempelbedragen gealigneerd op enerzijds de vigerende overheidsopdrachtenregelgeving en anderzijds de door de Vlaamse Regering vastgestelde perken inzake de vrijstelling van visumplicht, met dien verstande dat niet wordt geopteerd voor het maximale algemene vrijstellingsbedrag (€ 50.000 excl. BTW), doch voor het lagere maar duidelijkere plafondbedrag voor de zogenaamde ‘bestelbonnen’ (€ 30.000 excl. BTW). Dergelijke visumvrijstelling neemt niet weg dat overeenkomstig de principes van organisatiebeheersing steeds dient te worden voorzien in voldoende (financiële) controle op deze verrichtingen.

Het (contractueel en statutair) overheidspersoneel staat in voor enerzijds de voorbereiding en anderzijds de uitvoering van het beleid, en geeft aldus mee gestalte aan het belangrijkste uitvoerende orgaan van een gemeente (het college van burgemeester en schepenen). De aanstellingsbevoegdheid van dit personeel is op grond van het DLB dan ook een eigen bevoegdheid van het college. De bevoegdheid omtrent het dagelijks personeelsbeheer is bovendien zelfs decretaal rechtstreeks aan de algemeen directeur toegewezen.

Sinds 2016 werd het decretaal mogelijk gemaakt voor de gemeenteraad om haar bevoegdheden inzake personeelsaangelegenheden (quasi) volledig te delegeren aan het college. In Borgloon werd het college voor deze aangelegenheden in het recente verleden reeds bevoegd gemaakt (zie voormelde raadsbesluiten), in Tongeren vooralsnog niet.

De interne organisatie van de diensten situeert zich op het operationele niveau. Naast het principiële argument dat het college zijn eigen diensten vorm moet kunnen geven, werd de voorbije jaren meer en meer vastgesteld dat er steeds sneller en flexibeler op personele behoeften moet kunnen worden ingespeeld. Met de uitrol van de fusie zal dit niet minder het geval zijn, veeleer integendeel. Bijgevolg is het aangewezen om de voorliggende bevoegdheidsdelegatie door te voeren. Dit zal ongetwijfeld tijdswinst opleveren en bijdragen tot efficiëntere besluitvormingsprocessen. Voor alle duidelijkheid weze vermeld dat syndicaal overleg uiteraard steeds vereist blijft. De aanstellingsbevoegdheid met betrekking tot de ‘decretale graden’ ((adjunct-)algemeen directeur en (adjunct-)financieel directeur) is (en blijft natuurlijk) de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: DLB).

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 99.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Tongeren van 21 januari 2019 betreffende definiëring begrip dagelijks bestuur en vaststelling visumverplichting.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 27 juni 2017 betreffende goedkeuring wijziging gemeenteraadsbeslissing d.d. 25/01/2011 betreffende visum van de financieel beheerder.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 26 maart 2019 betreffende goedkeuring definiëring begrip dagelijks bestuur en daden van beheer van gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 28 februari 2017 betreffende delegatiebeslissing van organogram en personeelsformatie van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 24 september 2019 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid rechtspositieregeling van gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen.

Het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 27 april 2021 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid arbeidsreglement van gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen.

Adviezen

Financieel directeur Gunstig advies

Akkoord met voorstel van beslissing


Rudi Diels

financieel directeur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Tot het dagelijks bestuur behoren:

  • opdrachten die worden aangerekend op het exploitatiebudget of het liquiditeitenbudget, ongeacht het bedrag;
  • opdrachten die worden aangerekend op het investeringsbudget, waarvan het geraamde bedrag lager is dan het bedrag vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
  • opdrachten die worden geplaatst op grond van artikel 38, § 1, eerste lid, 2° of artikel 42, § 1, eerste lid, 1°, c of 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ongeacht het bedrag;
  • opdrachten aan één of meer derden, voor rekening van een in gebreke gebleven opdrachtnemer waartegen ambtshalve wordt opgetreden, ongeacht het bedrag;
  • voor zover deze bevoegdheid niet is vervat in artikel 56, § 3, 3° of 4° DLB: het nemen van besluiten betreffende de herschikking van de financiële lasten van opgenomen leningen over een kortere, gelijke of langere periode, en betreffende de vaste belegging van kapitalen voor een periode langer dan één jaar.

Artikel 2

Volgende categorieën van verrichtingen zijn uitgesloten van de verplichting tot voorafgaand visum van de financieel directeur:

  • de verbintenissen waarvan het bedrag niet hoger is dan € 30.000 (excl. BTW);
  • de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag niet hoger is dan € 25.000 (excl. BTW);
  • de investeringssubsidies waarvan het bedrag niet hoger is dan € 10.000;
  • de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van minder dan één jaar.

Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid.

Artikel 3

Volgende bevoegdheden worden aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd:

  • het vaststellen van de rechtspositieregeling, met inbegrip van het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden;
  • het vaststellen van het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en het OCMW, met inbegrip van de personeelsformatie;
  • het vaststellen wat onder het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ moet worden verstaan;
  • het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband en die de gevolgen van deze beëindiging als voorwerp hebben.

Artikel 4

De volgende besluiten worden opgeheven:

  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Tongeren van 21 januari 2019 betreffende definiëring begrip dagelijks bestuur en vaststelling visumverplichting;
  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 27 juni 2017 betreffende goedkeuring wijziging gemeenteraadsbeslissing d.d. 25/01/2011 betreffende visum van de financieel beheerder;
  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 26 maart 2019 betreffende definiëring begrip dagelijks bestuur en daden van beheer van gemeentelijke inrichtingen en eigendommen;
  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 28 februari 2017 betreffende delegatiebeslissing van organogram en personeelsformatie van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen;
  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 24 september 2019 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid rechtspositieregeling van gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen;
  • het besluit van de gemeenteraad van de stad Borgloon van 27 april 2021 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid arbeidsreglement van gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking vanaf heden.