Terug
Gepubliceerd op 21/01/2025

2025_RVMW_00006 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk welzijn
ma 20/01/2025 - 19:30 stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Dewael, voorzitter; Jo Feytons, Burgemeester; Eddy Manet, Schepen; An Christiaens, Schepen; Jeroen Bellings, Schepen; Johnny Vrancken, Schepen; Krijn Henrotte, schepen; Jeannine Vanvinckenroye, Schepen; Gerard Stassen, Schepen; Jo Dardenne, Schepen; Steve Hoste, Schepen; Eric Awouters; Danny Deneuker; Geert Landmeters; Wim Lambrechts; Kim Mommen; Patrick Leenders; Bart Princen; Shana Schoubben; Evelyne Stassen; Ellen Mares; Guido Vossen; Tijs Posen; Raf Missotten; Rens Bellefontaine; Dennis Kellens; Paul Denis; Inge Plugers; Philippe Haiverlain; Frank Grotars; Jennifer Lambrigts; Yannick Voets; Marie Peeters; Patricia Joris; Luc Houbrechts, Algemeen directeur-coördinator

Verontschuldigd

Frank Lindekens

Secretaris

Luc Houbrechts, Algemeen directeur-coördinator

Voorzitter

Patrick Dewael, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVMW_00006 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Aanwezig

Patrick Dewael, Jo Feytons, Eddy Manet, An Christiaens, Jeroen Bellings, Johnny Vrancken, Krijn Henrotte, Jeannine Vanvinckenroye, Gerard Stassen, Jo Dardenne, Steve Hoste, Eric Awouters, Danny Deneuker, Geert Landmeters, Wim Lambrechts, Kim Mommen, Patrick Leenders, Bart Princen, Shana Schoubben, Evelyne Stassen, Ellen Mares, Guido Vossen, Tijs Posen, Raf Missotten, Rens Bellefontaine, Dennis Kellens, Paul Denis, Inge Plugers, Philippe Haiverlain, Frank Grotars, Jennifer Lambrigts, Yannick Voets, Marie Peeters, Patricia Joris, Luc Houbrechts
Stemmen voor 27
Gerard Stassen, Evelyne Stassen, Krijn Henrotte, Jo Feytons, Eric Awouters, Kim Mommen, Danny Deneuker, Jo Dardenne, Jeroen Bellings, Johnny Vrancken, Shana Schoubben, An Christiaens, Eddy Manet, Jeannine Vanvinckenroye, Steve Hoste, Geert Landmeters, Ellen Mares, Tijs Posen, Raf Missotten, Rens Bellefontaine, Paul Denis, Inge Plugers, Philippe Haiverlain, Frank Grotars, Marie Peeters, Bart Princen, Patrick Dewael
Stemmen tegen 7
Wim Lambrechts, Patrick Leenders, Guido Vossen, Dennis Kellens, Jennifer Lambrigts, Yannick Voets, Patricia Joris
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RVMW_00006 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring 2025_RVMW_00006 - Juridische dienst - Delegatie van bevoegdheden en vaststelling visumverplichting - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Dit voorstel van beslissing heeft betrekking op de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om:

  • vast te stellen wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan (cf. art. 77 en 78 DLB);
  • bepaalde categorieën van verrichtingen vrij te stellen van visumverplichting (overeenkomstig art. 273 juncto art. 266, derde lid DLB);
  • een aantal beslissingen inzake personeelsaangelegenheden, die in de regel aan de raad voor maatschappelijk welzijn toekomen op grond van zijn ‘volheid van bevoegdheid’ (cf. art. 77, eerste lid DLB), te delegeren aan het vast bureau (overeenkomstig art. 78 DLB).

Momenteel worden deze zaken geregeld door de voormelde raadsbesluiten. Het past dat de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn zich buigt over deze belangrijke aangelegenheden en de kans neemt om zich hierover uit te spreken, en aldus een uniforme regeling aanneemt voor het nieuwe lokale bestuur n.a.v. de in werking getreden fusie van Tongeren en Borgloon.

Zoals dit geldt voor de gemeenten heeft de decreetgever de OCMW’s eenzelfde ruime autonomie gegeven met het oog op de inrichting van hun organisatie, waarbij het vast bureau de spil is in de dagelijkse werking van het bestuur en het financieel beheer. Afgezien van de onderscheiden rechtspersoonlijkheid vormen gemeente en OCMW sinds de invoering van het DLB een organisatorische eenheid.

Voorliggend voorstel betreft dan ook een identieke regeling inzake de omschrijving van het begrip 'dagelijks bestuur', de vaststelling van de categorieën van verrichtingen die worden uitgesloten van visumverplichting, en de delegatie van bevoegdheden inzake personeelsaangelegenheden, zoals voorgelegd aan de gemeenteraad, evenwel met een aantal specifieke toevoegingen inzake aspecten eigen aan de organisatie en taakstelling van een OCMW.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: DLB).

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 99.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Tongeren van 21 januari 2019 betreffende definiëring begrip dagelijks bestuur en vaststelling visumverplichting.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 28 juni 2017 betreffende wijziging beslissing raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 29/10/2009 betreffende visum van de financieel beheerder.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 26 maart 2019 betreffende goedkeuring definiëring begrip dagelijks bestuur en daden van beheer van gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 28 mei 2019 betreffende goedkeuring delegatiebeslissing van organogram en personeelsformatie van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 24 september 2019 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid rechtspositieregeling van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 27 april 2021 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid arbeidsreglement van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau.

Adviezen

Financieel directeur Gunstig advies

Besluit wordt gunstig geadviseerd

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Tot het dagelijks bestuur behoren:

  • opdrachten die worden aangerekend op het exploitatiebudget of het liquiditeitenbudget, ongeacht het bedrag;
  • opdrachten die worden aangerekend op het investeringsbudget, waarvan het geraamde bedrag lager is dan het bedrag vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
  • opdrachten die worden geplaatst op grond van artikel 38, § 1, eerste lid, 2° of artikel 42, § 1, eerste lid, 1°, c of 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ongeacht het bedrag;
  • opdrachten aan één of meer derden, voor rekening van een in gebreke gebleven opdrachtnemer waartegen ambtshalve wordt opgetreden, ongeacht het bedrag;
  • voor zover deze bevoegdheid niet is vervat in artikel 56, § 3, 3° of 4° DLB: het nemen van besluiten betreffende de herschikking van de financiële lasten van opgenomen leningen over een kortere, gelijke of langere periode, en betreffende de vaste belegging van kapitalen voor een periode langer dan één jaar;
  • het nemen van besluiten betreffende de opname van personen in het woonzorgcentrum.

Artikel 2

Volgende categorieën van verrichtingen zijn uitgesloten van de verplichting tot voorafgaand visum van de financieel directeur:

  • de verbintenissen waarvan het bedrag niet hoger is dan € 30.000 (excl. BTW);
  • de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag niet hoger is dan € 25.000 (excl. BTW);
  • de investeringssubsidies waarvan het bedrag niet hoger is dan € 10.000;
  • de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van minder dan één jaar;
  • een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, § 7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
  • een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan deze vermeld in voorgaand punt, voor maximum vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vermeld in hoofdstuk 4, afdeling 1 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vermeld in artikel 8, 9 of 13 van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid.

Artikel 3

Volgende bevoegdheden worden aan het vast bureau gedelegeerd:

  • het vaststellen van de rechtspositieregeling, met inbegrip van het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden;
  • het vaststellen van het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en het OCMW, met inbegrip van de personeelsformatie;
  • het vaststellen wat onder het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ moet worden verstaan;
  • het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband en die de gevolgen van deze beëindiging als voorwerp hebben.

Artikel 4

De volgende besluiten worden opgeheven:

  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Tongeren van 21 januari 2019 betreffende definiëring begrip dagelijks bestuur en vaststelling visumverplichting;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 28 juni 2017 betreffende wijziging beslissing raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 29/10/2009 betreffende visum van de financieel beheerder;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 26 maart 2019 betreffende goedkeuring definiëring begrip dagelijks bestuur en daden van beheer van gemeentelijke inrichtingen en eigendommen;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 28 mei 2019 betreffende goedkeuring delegatiebeslissing van organogram en personeelsformatie van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 24 september 2019 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid rechtspositieregeling van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau;
  • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Borgloon van 27 april 2021 betreffende goedkeuring delegatie bevoegdheid arbeidsreglement van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking vanaf heden.