De notulen van de gemeenteraad dd. 16.12.2024 zijn een getrouwe weergave van het verloop van de vergadering en de ter zitting genomen besluiten.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 278 §1
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van Tongeren van 16 december 2024 goed.
De notulen van de gemeenteraad dd. 17.12.2024 zijn een getrouwe weergave van het verloop van de vergadering en de ter zitting genomen besluiten.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 278 §1
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van Borgloon van 17 december 2024 goed.
De notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad dd. 02.01.2025 zijn een getrouwe weergave van het verloop van de vergadering en de ter zitting genomen besluiten.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 278 §1
De gemeenteraad keurt de notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 02 januari 2025 goed.
Vanaf 1 januari 2025 start er een zaak betreffende het vervoeren van paarden en paardachtigen te Koninksemstraat 186. Momenteel staan echter tegenover hun garage/inrit vaak voertuigen geparkeerd, waardoor de toegankelijkheid van deze garage/inrit in het gedrang zal komen. Om de toegankelijkheid van de inrit Koninksemstraat 186 te verbeteren wordt gekozen een gele markering aan te brengen op het voetpad ter hoogte van Koninksemstraat 209.
De Gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
De Gemeenteraad keurt het aanvullende verkeersreglement AR-01-Koninksemstraat goed.
De maatregel wordt gerealiseerd via
- Gele markering op de rand van het voetpad ter hoogte van Koninksemstraat 209.
Elk aanvullend reglement op het wegverkeer dat strijdig is met bovenvermelde schikkingen wordt ingetrokken.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Op 1 september 2022 is de concessie voor het plaatsen van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar domein in Vlaamse steden en gemeenten van start gegaan. Voor de VVR Limburg is de concessie gegund aan Engie, die 2 jaar het recht heeft om laadpalen te plaatsen en ze vervolgens maximaal 12 jaar uit te baten.
Momenteel staat op deze parking aan de Koninginnestraat, langs het Neremsplein, reeds een laadpaal van de vorige concessiehouder Allego. Bedoeling is om de laadinfrastructuur op deze parking te verdubbelen met een tweede laadpaal van Engie.
Op de parking te Koninginnestraat wordt een bijkomende elektrische laadpaal geplaatst. De twee nabijgelegen parkeerplaatsen dienen te worden voorbehouden voor elektrische auto's. Deze reglementering zal aangeduid worden via markeringen en het verkeersbord E9a met onderbord 'logo elektrisch laden' en zal ingaan van zodra de signalisatie geplaatst is.
Elk aanvullend reglement op het wegverkeer dat strijdig is met bovenvermelde schikkingen wordt ingetrokken.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Naar aanleiding van klachten omtrent voetpadparkeren is door de dienst mobiliteit in samenspraak met de verkeersdienst van de lokale politie onderzocht waar er voldoende stoepbreedte is om het voetpadparkeren legitiem mogelijk te maken. In het voorstel worden er parkeerplaatsen voorzien op het voetpad ter hoogte van Tomstraat 6 t.e.m. 10, dit met het in acht nemen van de benodigde ruimte die behouden dient te worden voor voetgangers (richtlijnen Vademecum Toegankelijkheid).
Op deze manier kunnen voertuigen toch nog parkeren, aangezien de parkeerdruk hier hoog ligt, maar dan op een gecontroleerde reglementaire wijze. Het overige voetpadparkeren vormt dan een inbreuk op de wegcode waar de lokale politie tegen kan optreden.
De Gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
De Gemeenteraad keurt het aanvullende verkeersreglement AR-01-Tomstraat goed.
De maatregel wordt gerealiseerd via
- Markeringen op het voetpad
- Signalisatie E9e
Elk aanvullend reglement op het wegverkeer dat strijdig is met bovenvermelde schikkingen wordt ingetrokken.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Op 1 september 2022 is de concessie voor het plaatsen van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar domein in Vlaamse steden en gemeenten van start gegaan. Voor de VVR Limburg is de concessie gegund aan Engie, die 2 jaar het recht heeft om laadpalen te plaatsen en ze vervolgens maximaal 12 jaar uit te baten. Met de strategie van "Paal volgt wagen" kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via een e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Als men zelf geen plaats heeft voor een laadpaal en een bestaand publiek laadstation te veraf is, kan men zo toch een laadpaal op maximaal 250 meter van de woning verkrijgen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst.
Via bovenstaande weg wordt een laadpaal gevraagd ter hoogte van Grootloonstraat 1, zie voorstel als bijlage gehecht aan de nota. Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze locatie
Ter hoogte van Grootloonstraat 1 wordt een elektrische laadpaal geplaatst. De twee nabijgelegen parkeerplaatsen dienen te worden voorbehouden voor elektrische auto's. Deze reglementering zal aangeduid worden via het verkeersbord E9a met onderbord 'logo elektrisch laden' en zal ingaan van zodra de signalisatie geplaatst is.
Elk aanvullend reglement op het wegverkeer dat strijdig is met bovenvermelde schikkingen wordt ingetrokken.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.