Als burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf kan men in Vlaanderen via een online formulier een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein: als men zelf geen plaats heeft voor een laadpaal en indien een bestaand publiek laadstation te veraf is, kan men zo toch een laadpaal op maximaal 250 meter van de eigen woning of onderneming verkrijgen. Het door de stedelijke diensten verwijzen naar een publieke laadpaal stoot vaak op onbegrip bij de aanvrager als deze zelf voldoende energie opwekt om te voorzien in de eigen laadbehoefte. In Tongeren kan men daarom sinds 2024 een kabelgoot aanvragen voor het op het openbaar domein privaat laden van een elektrisch voertuig.
Een kabelgoot verwerkt in de stoep heeft geen impact op de veiligheid en toegankelijkheid van de stoep voor fietsers (tot 10j) en voetgangers. Uiteraard zal per locatie door de cel mobiliteit in samenspraak met de cel beheer openbaar domein nagegaan worden of er geen alternatieve oplossingen mogelijk zijn, of deze kabelgoot technisch gerealiseerd kan worden (materiaal, dwarshelling, beschikbare ruimte ...) en of de kabelgoot geen hinder veroorzaakt voor voetgangers en fietsers.
Het is enkel toegestaan om een kabelgoot te bestellen conform de technische bepalingen opgesteld door de stad Tongeren-Borgloon, als bijlage gehecht aan dit reglement. Een kabelgoot die afwijkt van deze bepalingen zal niet geplaatst worden. Voor de plaatsing van de eerste begonnen meter kabelgoot bedraagt de retributie € 200,00 (inclusief BTW). Voor elke bijkomende begonnen meter kabelgoot wordt een supplement van € 100,00 (inclusief BTW) aangerekend, ook indien de bijkomende lengte minder dan één volle meter bedraagt.
Dit reglement vervangt vanaf 1 juli 2025 alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het K.B. van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Akkoord met voorstel van beslissing.
De plaatsing van de kabelgoten zal via het nieuwe bestek buitengewoon onderhoud wegen lopen.
Er dient hiervoor een kwartaalafroep te worden opgemaakt.
Rudi Diels
financieel directeur
De Gemeenteraad keurt het retributiereglement plaatsing kabelgoten, als bijlage gehecht aan de nota, goed.
Als men een gedeelte van de openbare weg privatief wenst te gebruiken, dient men hiervoor een aanvraag inname openbaar domein in. Dit kan gaan over het plaatsen van een verhuiswagen op de parkeerplaatsen voor de woning, een container of een stelling op de stoep tijdens verbouwwerken.
Voor de fusiegemeente Tongeren-Borgloon werden beide afzonderlijke reglementen kritisch bekeken en gemoderniseerd. In onderhavig reglement worden alle bepalingen opgenomen.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025 en is van toepassing op alle aanvragen die gebeuren vanaf deze datum.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het K.B. van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
In het éénjarig meerjarenplan 2025 Tongeren-Borgloon werden er via jaarbudgetrekening 0340-00/22890000 - actie OMGMIL de nodige kredieten voorzien.
Rudi Diels
financieel directeur
De Gemeenteraad keurt het politiereglement tijdelijke inname openbaar domein door werken, verhuizingen en aanverwante activiteiten Tongeren-Borgloon, als bijlage gehecht aan de nota, goed.
Als men een gedeelte van de openbare weg privatief wenst te gebruiken, dient men hiervoor een aanvraag inname openbaar domein in. Dit kan gaan over het plaatsen van een verhuiswagen op de parkeerplaatsen voor de woning, een container of een stelling op de stoep tijdens verbouwwerken.
Voor de fusiegemeente Tongeren-Borgloon werden beide afzonderlijke reglementen kritisch bekeken en gemoderniseerd. In onderhavig reglement worden alle tarieven opgenomen.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025 en is van toepassing op alle aanvragen die gebeuren vanaf deze datum.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het K.B. van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De Gemeenteraad keurt het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein door werken, verhuizingen en aanverwante activiteiten Tongeren-Borgloon, als bijlage gehecht aan de nota, goed.
Op 28 november 2023 opende de Bibliotheek Tongeren-Borgloon haar deuren als één bibliotheek met twee gelijkwaardige vestigingen te Tongeren en Borgloon.
De gemeenteraden van Tongeren en Borgloon keurden het gemeenschappelijk gebruikersreglement van de Bibliotheek Tongeren-Borgloon goed in hun zitting van juni 2023. Het gemeenschappelijk gebruikersreglement ging in werking vanaf 28 november 2023.
Ondertussen werkt de bibliotheek Tongeren-Borgloon meer dan een jaar nauw samen. Deze samenwerking kent heel wat voordelen voor de leners:
De bibliotheek Tongeren-Borgloon is één bibliotheek, met één grote collectie die op twee locaties verspreid opgesteld staat. In de toekomst zullen de collecties meer op elkaar afgestemd worden zodat dubbele aankopen van minder populaire collectieonderdelen vermeden worden. Door de collectie open te trekken over beide vestigingen heen, zal de circulatie van de collectie extra gestimuleerd worden.
Leners die een bepaald werk in de vestiging van hun voorkeur niet vinden, zullen automatisch doorverwezen worden naar de beschikbare collectie in de andere vestiging. Dankzij de dagelijkse transportservice kan de lener op vrij korte tijd over deze materialen beschikken.
Het retributiereglement van Bibliotheek Tongeren-Borgloon, bijlage 1 bij het gebruikersreglement, voorziet in een reserveringskost van € 1,00/materiaal voor het reserveren van materialen en dit voor zowel aanwezige, als uitgeleende materialen. Daar men in de toekomst er bewust voor zal kiezen om van bepaalde titels geen dubbele exemplaren meer aan te kopen, is het niet meer aangewezen om voor het reserveren van aanwezige stuks een reserveringskost van € 1,00/materiaal aan te rekenen.
Het aanrekenen van een reserveringskost van € 1,00/materiaal voor uitgeleende materialen blijft behouden. Hier gaat het om materialen die uitgeleend zijn op het ogenblik van de reservering en vervolgens dienen teruggeroepen te worden.
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen
De gemeenteraad keurt het gebruikersreglement van de Bibliotheek Tongeren-Borgloon en de bijhorende bijlagen, conform het model in bijlage goed. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2025. Alle voorgaande gebruikersreglementen en bijlagen worden door dit reglement opgeheven.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, & 1, van het decreet over het lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente. Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Tongeren-Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10:
gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44;
overwegende dat volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
overwegende dat er zowel voor Tongeren als voor Borgloon een gemeentelijk reglement bestaat inzake de organisatie van openbare kermissen,
gelet op de fusie tussen beide gemeenten,
overwegende dat het noodzakelijk is om deze reglementen te harmoniseren en samen te voegen tot één uniform reglement,
beslist de gemeenteraad om het reglement voor kermisactiviteiten in Tongeren-Borgloon goed te keuren.
Bijlagen:
- huidige reglementen
- nieuwe reglement met ingang van 1 juli 2025
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993.
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006.
Gemeenteraad van 29 april 2024 2/3 aanpassing reglement voor kermisactiviteiten , ambulante activiteiten en antiekmarkt.
Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
De gemeenteraad keurt het reglement voor de organisatie van de openbare kermissen in Tongeren-Borgloon goed.
Het reglement treedt in werking op 1 juli 2025 en alle voorgaande reglementen worden opgeheven.
Met ingang vanaf 1 juli 2025 voor een termijn eindigend op 31 december 2031 wordt ten behoeve van de stad Tongeren-Borgloon een belasting geheven op de tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein op het grondgebied van Tongeren-Borgloon, uitsluitend voor kermisdoeleinden tijdens de septemberkermis, zoals bedoeld in het ‘reglement voor kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Tongeren-Borgloon’.
De belasting en eventuele vergoedingen zijn ondeelbaar verschuldigd door de foorkramer aan wie de standplaats is toegewezen en dient te worden betaald per kermisactiviteit.
De belasting en eventuele vergoeding wordt dus individueel aangerekend per attractie of kraam.
Het standgeld voor de septemberkermis wordt vastgesteld op €57,00 per lopende meter.
Foorkramers die bereid zijn hun nieuwste en meest spectaculaire attracties in Tongeren-Borgloon te presenteren, krijgen een eenmalige korting van 50% op het standgeld. Deze korting wordt slechts één keer toegekend en kan niet opnieuw worden verleend aan dezelfde uitbater voor dezelfde attractie.
Er geldt een vrijstelling voor de inname van het openbaar domein voor de andere kermissen dan de septemberkermis.
De inname van de standplaats is slechts toegestaan op voorlegging van een geldige toelating, die pas wordt afgeleverd na volledige betaling van het verschuldigde standgeld.
Het volledige standgeld dient uiterlijk op 1 augustus van het betrokken kermisjaar betaald te zijn.
Na toezending van een factuur, moeten de belasting en eventuele vergoedingen betaald worden binnen de termijn zoals vermeld op de factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de verschuldigde belasting ingekohierd worden en wordt ze een kohierbelasting.
De vestiging en de invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt zoals bepaald in het decreet van 30 mei 2008 op de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 40 § 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het belastingreglement voor de septemberkermis Tongeren-Borgloon.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025 en vervangt vanaf dan alle voorgaande reglementen betreffende deze inhoud.
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, worden de voorwaarden en interpretatie door het College van Burgemeester en Schepenen nader bepaald.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van het reglement.
Juridische context
• Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 37 bis§2 , 20, 13, 27 bis §2, 14/0, 14/1,53 en 11 quater §3 en §4
Feitelijke context
• Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
• Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
• Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
• Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs 24/25 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
• Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving,
• Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Bevoegdheid
• het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°; (enkel voor het Vlaams Gewest)
• de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119; (enkel voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Het college van burgemeester en schepenen keurt de actualisatie en vernieuwde uitgave van het schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen goed. De tekst van het nieuwe schoolreglement 2025-2026 wordt als bijlage gehecht aan dit besluit. De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het schoolreglement van de gemeentelijke basisscholen wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. De bundel bevat ook bijkomende documentatie.
De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat de gemeente en het OCMW gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer. De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en stellen een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven ze echter twee afzonderlijke rechtspersonen. Dit betekent dat zij elk hun eigen bevoegdheid behouden in de procedure voor de vaststelling van de jaarrekening. Om dit principe te concretiseren bepaalt het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn over hun respectievelijke deel van de jaarrekening stemmen. De gemeenteraad keurt het deel van de rekening goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, waardoor de rekening definitief wordt vastgesteld. Dit moet gebeuren voor 30 juni 2025.
Eerder werd besloten geen tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW te boeken.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor het boekjaar 2024 voor de gemeente en het OCMW bedraagt 56.109 euro. Dit is 46.922 euro meer dan voorzien in het meerjarenplan. Het geconsolideerde budgettair resultaat – inclusief gemeente, OCMW én AGB – komt uit op 90.315 euro.
De autofinancieringsmarge bedraagt 4.434.610 euro, wat 3.253.796 euro hoger is dan geraamd in het meerjarenplan. In de toelichting en bij de bespreking van de financiële risico’s wordt dit verschil nader toegelicht.
De wetgeving wordt geregeld in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (art. 260, 261 en 368), het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC) en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC).De wetgeving wordt geregeld in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (art. 260, 261 en 368), het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC) en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC).
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 vast voor wat betreft het onderdeel met betrekking tot de stad.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 goed voor wat betreft het onderdeel met betrekking tot het OCMW.
De gemeenteraad stelt de geïntegreerde jaarrekening stad en OCMW 2024 vast.
De gemeenteraad gaat akkoord met het niet boeken van een tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW .
De jaarrekening van de stad en het OCMW 2024 wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, waarbij zowel de datum van vaststelling als de datum van publicatie worden vermeld. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
De beslissing en de jaarrekening worden via het digitaal loket overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota, de toelichting en documentatie met bijkomende informatie. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over de financiële transacties van het boekjaar en de stand van de financiën op het einde van het boekjaar en over de uitvoering van de acties en de actieplannen, en de mate van realisatie van de beleidsdoelstellingen, die voor dat jaar in het meerjarenplan zijn ingeschreven.
Het resultaat van boekjaar 2024 is als volgt :
Artikel 243 §1 DLB: De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf. Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht;
De goedkeuring van de BBC-jaarrekening is de bevoegdheid van de toezichthoudende overheid (artikel 243, §3).
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de BBC jaarrekening 2024 van het AGB Borgloon.
Dit besluit wordt samen met de jaarrekening 2024 aan de Vlaamse Overheid via het digitaal loket bezorgd.
In het kader van werf 1 binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP)
streeft onze stad ernaar om samen met andere lokale besturen tegen 2030
voor iedere Vlaming een extra boom te planten. Het is belangrijk om
naast zelf extra bomen aan te planten in het openbaar groen, burgers ook
te overtuigen hun tuin te vergroenen. Bomen hebben een gunstig effect
op het klimaat, de biodiversiteit, de luchtkwaliteit, de
waterhuishouding en de gezondheid, nl. capteren van fijn stof,
vasthouden van CO2, verminderen van het hitte-eilandeffect, zorgen voor
verkoeling, voorkomen van verdroging, buffering van hemelwater, verhogen
van de biodiversiteit, verbeteren van de mentale en fysieke gezondheid,
dempen van geluid en verhogen van de patrimoniumwaarde. Bomen maken
deel uit van privétuinen, dorpskernen en het landschap.
In dit kader
wordt de actie "Laten we een boom opzetten" uitgerold waarbij we de
Tongenaren-Borgloonnaren de mogelijkheid aanbieden om een gratis boom te bestellen.
Inwoners kunnen vóór 15 augustus een boom bestellen waarna er een
overheidsopdracht wordt uitgeschreven. De bomen worden in het najaar
geleverd en verdeeld aan de inwoners.
Men kan kiezen uit 10
boomsoorten. De gemiddelde kostprijs van de bomen wordt geraamd op 20
euro per stuk. Er wordt voor dit jaar vooropgesteld om max. 1.000
klimaatbomen te verdelen. Indien de actie positief wordt onthaald, kan
er overwogen worden om deze actie te herhalen.
De actie zal
bekendgemaakt worden via diverse kanalen o.a. op onze website met uitleg
over klimaatadaptatie, de actie, de boomsoorten en waar de inwoners hun
boom kunnen bestellen en afhalen. De bedoeling is om dit digitaal te
doen zodat de opvolging van de bestellingen geautomatiseerd kan worden.
-ondertekening door de steden Tongeren en Borgloon van het burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
-Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
-besluiten GR van 27 september 2021 (T) en 28 september 2021 (B) om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 te ondertekenen;
-besluiten GR van 28 november 2022 (T) en 22 november 2022 (B) om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
In het éénjarig meerjarenplan 2025 Tongeren-Borgloon werden er via jaarbudgetrekening 0340-00/22890000 - actie OMGMIL de nodige kredieten voorzien.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad beslist om de actie "Laten we een boom opzetten" te organiseren en geeft goedkeuring aan het bijhorend reglement.
Het CBS wordt belast met de uitvoering van deze actie en het reglement dienaangaande.
Ingestuurd door Peter Vandevelde
Vraag aan Schepen Steve Hoste
vraag:
Voor de fusie kregen inwoners van Borgloon een tegoed van twee rollen huisvuilzakken bij incontinentie door middel van een medisch attest. Na de fusie blijkt dit niet meer het geval.We deden met de PVDA Tongeren-Borgloon onderzoek en verzamelden een maand lang incontinentiemateriaal bij een bejaarde inwoner van Tongeren die thuis woont en enkel 's nachts pamperbroeken gebruikt. Resultaat: gemiddeld drie vuilniszakken extra bovenop het gewone huisvuil. Dat betekent drie zakken aan 1,25 euro = 3,75 euro per maand en 45 euro per jaar.
Volgens een huisdokter komt dit samen met de medicatie en het incontinentiemateriaal op 60 euro per maand of 720 euro per jaar erbij. Voor mensen met permanent gebruik zou dit zeker het dubbel zijn. dit is een grote hap uit het budget van patiënten en ouderen, die het meestal al niet breed hebben.
Dit probleem treft niet enkel bejaarden die nog thuiswonen, maar evengoed mensen met medische problemen, gehandicapten en ouders met kinderen tot 3 jaar.
Wij vragen namens de afdeling PVDA Tongeren-Borgloon aan het stadsbestuur om dit te herbekijken en terug ten minste twee rollen huisvuilzakken gratis ter beschilling te stellen van bovengenoemden doelgroepen.
Antwoord schepen Hoste:
De gemeenteraad heeft via het participatiereglement een vragenhalfuurtije voor burgers ingevoerd.
Het is niet de bedoeling dat partijen hiervan gebruik maken. Zeker niet partijen die niet opgekomen zijn bij de verkiezingen. De meeste partijen die zich verkiesbaar hebben gesteld zijn vertegenwoordigd n de gemeenteraad en hebben de mogelijkheid om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen en punten toe te voegen aan de dagorde.
Het als partij vragen stellen via het vragenhalfuurtje is eigenlijk een oneigenlijk gebrui van het participatiereglement.
Maar u bent, neem ik aan een inwoner van Tongeren-Borgloon.
In mijn antwoord kan ik kort zijn. De reglementen inzake huisvuilophaling werden na de fusie op mekaar afgestemd. Het systeem van tegoed zakken bij incontinentie dat in Borgloon bestond werd afgevoerd. Ik geef mee dat dit in Tongeren niet bestond.
Dit moet gezien worden in een ruimere oefening inzake fiscaliteit.
In Borgloon werden inderdaad de tegoed zakken afgeschaft, maar de personenbelasting werd 8,5 procent naar 7,1 procent verlaagd. De onroerende voorheffing ging van 1.040 naar 900 opcentiemen.
In Tongeren bestond het systeem van tegoedzakken niet. Maar ook hier ging de personenbelasting van 7,9 naar 7,1 en werd de algemene milieubelassting van 77 euro per gezin afgeschaft.
Globaal genomen werd elke belastingbetaler in onze stad hier beter van.
Ingediend door: Maarten Guillaume
Voor: Schepen Johnny Vrancken
Vraag:
Wat is eigenlijk het doel van NV Plinius. Welke activiteiten organiseert ze? Welke werking staat ze concreet voor? En waarom wordt er zoveel geld voor voorzien in de begroting? Als ik me niet vergis Jaarlijks meer dan 500.000 euro werkingskosten en meer dan 150.000 euro investeringskosten.