De notulen van de gemeenteraad dd. 30.09.2025 zijn een getrouwe weergave van het verloop van de vergadering en de ter zitting genomen besluiten.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 278 ยง1
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van Tongeren-Borgloon van 30 september 2025 goed.
In 2022 ging de gemeenteraad van Tongeren akkoord met de aanstelling van gewestelijke GAS-vaststellers via OVAM in het kader van de campagne zwerfvuil en sluikstort.
Via OVAM werd opnieuw de vraag gesteld of het stadsbestuur van de fusiestad geïntresseerd is in een samenwerking met gewestelijke GAS-vaststellers in het kader van zwerfvuil. Binnen deze samenwerking stuurt de OVAM handhavers naar het grondgebied van het lokaal bestuur om te handhaven op zwerfvuil en het achterlaten van hondenpoep. Een voordeel van deze handhaving is dat zij in burger werken. Het handhaven op zwerfvuil en het achterlaten van hondenpoep is voor onze gemeenschapswacht-vaststellers en politionele diensten heel moeilijk. Door hun uniform zijn zij heel zichtbaar, hetgeen goed is voor sensibilisering maar minder goed voor het betrappen op heterdaad. Binnen de samenwerking met OVAM zouden er dan een aantal probleemlocaties besproken worden alsook momenten waarop de handhaving zal gebeuren. Hierbij zal er vooral gekeken worden naar het aantal meldingen en eigen vaststellingen omtrent zwerfvuil en hondenpoep. De stationsomgeving is bijvoorbeeld een locatie die op het vlak van zwerfvuil vaak teurg komt.
Een lokaal bestuur kan gratis beroep doen op de gewestellijke GAS-vaststellers, de inkomsten die voortvloeien uit de eventuele GAS-boetes zijn voor het lokaal bestuur. De samenwerking met de OVAM vaststellers zal ook duidelijk worden gecommuniceerd naar de burger toe. Zo zijn zij ook op de hoogte dat er extra controles zullen volgen op het achterlaten van zwerfvuil en draagt dit hopelijk ook bij tot de mentaliteitswijziging. Volgens een onderzoek van Mooimakers in 2022 leidt de combinatie van handhaving én de communicatie erover tot een daling van het aantal stuks zwerfvuil met 44%. Via Mooimakers is er dan ook extra communicatiemateriaal ter beschikking dat we hiervoor kunnen inzetten.
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn ligt dit nu voor aan de gemeenteraad. Voorheen moesten de gewestelijke GAS-vaststellers per naam aangesteld worden, dit is sinds de wet van 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties niet meer het geval. In dit aanstellingsbesluit wordt daarom ook integraal verwezen naar "de OVAM" waardoor ook bij interne personeelsverschuivingen de aanstelling geldig blijft.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2025 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
gunstig advies
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Tongeren-Borgloon voor de vaststelling van overtredingen op de artikel 44 (zwerfvuil) en artikel 46 (hondenpoep) van het politiereglement "Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties", goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 september 2025.
Er zijn meerdere redenen om leegstaande woningen, handelspanden en gebouwen en leegstaande handelsruimten te registreren en te belasten. Leegstand kan tot verkrotting leiden, daardoor gaat sfeer en veiligheidsgevoel achteruit. Leegstand kan ook ongewenste activiteiten uitlokken zoals vandalisme en gebruik voor illegale of criminele praktijken.
Activering van leegstaande gebouwen is tevens belangrijk om meer betaalbare woningen in de markt te krijgen, leegstaande woningen dragen immers bij aan schaarste en die moet beperkt worden. Leegstandsbestrijding is een belangrijk instrument om het woningaanbod te vergroten en daarmee te helpen bij de beheersing van de prijzen.
Tongeren-Borgloon maakt deel uit van een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor lokaal woonbeleid en is daardoor ook verplicht om leegstand te registreren.
Naar aanleiding van de fusie Tongeren-Borgloon wordt een nieuw leegstandsreglement met belastingreglement voorgesteld. Dit reglement werd opgesteld op basis van de reglementen van de twee voormalige gemeenten.
De belangrijkste inhoudelijke aanpassingen betreffen:
Ten opzichte van reglement Tongeren werd toegevoegd:
Ten opzichte van reglement Tongeren werd aangepast:
Ten opzichte van reglement Borgloon werd toegevoegd:
Ten opzichte van reglement Borgloon werd aangepast:
Ten opzichte van beide reglementen zijn de tarieven aangepast:
Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 2, Deel 2:
Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 5, Deel 2:
Richtlijnenkader activiteiten lokaal woonbeleid cfr Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, Verplichte activiteit voor alle gemeenten in een Intergemeentelijk samenwerkingsproject (IGS) voor lokaal woonbeleid:
Tongeren-Borgloon maakt deel uit van het IGS Wonen in Tongeren-Herstappe.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het "Belastingreglement en reglement inventarisatie op leegstaande woningen, gebouwen en handelspanden, aanslagjaren 2025 - 2031".
Naar aanleiding van de fusie Tongeren-Borgloon wordt een nieuw reglement voor verwaarlozing met belastingreglement voorgesteld. Dit reglement werd opgesteld op basis van de reglementen van de twee voormalige gemeenten.
De belangrijkste inhoudelijke aanpassingen betreffen:
Ten opzichte van reglement Tongeren werd toegevoegd:
Ten opzichte van reglement Tongeren werd aangepast:
Ten opzichte van reglement Borgloon werd toegevoegd:
Ten opzichte van reglement Borgloon werd aangepast:
Ten opzichte van beide reglementen:
Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 2, Deel 2:
Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 5, Deel 2:
Richtlijnenkader activiteiten lokaal woonbeleid cfr Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021:
Tongeren-Borgloon maakt deel uit van het IGS Wonen in Tongeren-Borgloon & Herstappe.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het "Gemeentelijk reglement voor het opstellen en beheer van de inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen in Tongeren-Borgloon & gemeentelijke belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2025 tot en met 2031".
Recent werd het huurreglement van de VELINX aangepast met o.a. nieuwe - verhoogde - tarieven. Daar bovenop kwam in laatste instantie nog de btw-plicht voor dit aspect van onze werking. Om de lokale verenigingen wat meer financiële ademruimte te geven, wordt voorgesteld om de tarieven voor de organisaties Categorie A te verlagen.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad gaat akkoord met de herziening van het huurreglement van de VELINX. Mits goedkeuring treedt het vernieuwde reglement in werking vanaf 1 november ek.
Naar aanleiding van de fusie werden de huurreglementen van GC Panishof, de Leeuwerik, de Valgaer, Nielerhof en Nielerhuis aangepast. Bovenop de actualisering van de tarieven werd de stad Tongeren-Borgloon ook BTW-plichtig voor de verhuuractiviteiten. Om de lokale verenigingen wat meer financiële ademruimte te geven wordt voorgesteld om m.b.t. vernoemde infrastructuur voor gebruikerscategorie A een prijsdaling door te voeren.
We merken tevens op dat in het huurreglement GC Panishof de vermelding inzake het Sprolanthof werd geschrapt. Deze infrastructuur werd 'uit verhuur' genomen.
Mits goedkeuring door de Gemeenteraad treden de aangepaste reglementen in voege vanaf 1 november ek.
Akkoord met voorstel van beslissing.
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad gaat akkoord met de herziening van de huurreglementen voor gemeenschapscentrum Panishof en De Leeuwerik.
De gemeenteraad gaat akkoord met de herziening van de huurreglementen voor de wijkhuizen: De Valgaer, 't Nielerhof en het Nielerhuis.
De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de Stad Tongeren-Borgloon ingediend op 15/07/2025 en betreft de omgevingsaanvraag voor 'uitbreiden van een bedrijfsgebouw met bijhorende verhardingen, bijgebouwen en terreinaanlegwerken en de gedeeltelijke opheffing van buurtweg nr. 11'. De gemeenteraad van Tongeren-Borgloon dient zich, overeenkomstig artikel 31 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning en artikel 12,ยง 2 Decreet gemeentewegen, uit te spreken over โde zaak der wegenโ.
Deze omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarmee een gedeeltelijke opheffing van buurtweg nr. 11 van de Atlas der Buurtwegen van Tongeren-Borgloon. Het bijgevoegde grafisch plan voorziet in een opheffing van de gemeenteweg tussen de Heersterveldweg en de Michielenweg, over het kadastraal perceel TONGEREN-BORGLOON - afdeling 9 sectie A 56D.
Het op te heffen deel van buurtweg nr. 11 is private eigendom en behoort niet tot het openbaar domein.
De plannen die betrekking hebben op de gedeeltelijke opheffing werden opgesteld door Goovaerts Michel, landmeter-expert, op datum van d.d. 02/07/2025 - een opmetingsplan waaruit duidelijk de op te heffen rooilijn van de gemeenteweg blijkt, een uittreksel van het kadaster, een uittreksel van het gewestplan, een uittreksel van de topografische kaart en een uittreksel van de Atlas der Buurtwegen. De rode zone op het grafisch plan geeft het op te heffen gedeelte van de buurtweg weer.
Hierbij wordt specifiek rekening gehouden met artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, die de basis vormen voor de vaststelling en aanpassing van rooilijnen binnen gemeentelijke projecten:
1. Algemeen belang: Het op te heffen deel van buurtweg nr. 11 (volgens de Atlas der Buurtwegen) wordt al lange tijd niet meer gebruikt. De E313 werd in de jaren 60 aangelegd op het tracรฉ van buurtweg nr. 11 en het bedrijfsgebouw van SKF werd in 1993 gebouwd op het tracรฉ van buurtweg nr. 11.
2. Uitzonderingsmaatregel: De buurtweg staat nog slechts vermeld in de Atlas der Buurtwegen, maar niet meer op recente kaarten zoals het 'Geoloket' of het kadasterplan, wat de opheffing een logische regularisatie maakt van de huidige situatie.
3. Verkeersveiligheid en ontsluiting: De buurtweg is niet waarneembaar op het terrein. De opheffing heeft geen gevolgen voor de ontsluiting van omliggende percelen. De verkeersveiligheid blijft gegarandeerd.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief: Deze buurtweg heeft uitsluitend een lokale functie en geen impact over de gemeentegrenzen. Het tracรฉ biedt in de huidige situatie geen verbinding van west naar oost.
5. Actuele functie en toekomstige generaties: Het op te heffen deel van buurtweg nr. 11 maakt deel uit van รฉรฉn kadastraal perceel waarop al een bedrijf (SKF) gevestigd is, waardoor deze niet inzetbaar is voor een nieuwe ontwikkeling.
6. Nutsleidingen: Uit het KLIP/KLIM-uittreksel blijkt dat er nutsleidingen liggen bij de Heersterveldweg. De opheffing van de buurtweg heeft geen invloed op de bestaande nutsvoorzieningen.
De opheffing is een bestendiging van een reeds jarenlang gekende toestand. Aangezien het gedeelte van de gemeenteweg in de feiten verdwenen is en omdat de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vรณรณr 1 september 2019, wordt de waardevermeerdering, overeenkomstig artikel 28, ยง2 van het Decreet gemeentewegen, nihil geacht.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 1/09/2025 tot en met 30/09/2025.
Er werden geen bezwaren ingediend met betrekking tot de gedeeltelijke opheffing van de voorliggende buurtweg (buurtweg nr. 11).
Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014;
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27/11/2015;
Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Decreet gemeentewegen van 03/05/2019;
Bestuursdecreet van 07/12/2018 betreffende openbaarheid van bestuur;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke opheffing van buurtweg nr. 11 in de Atlas der Buurtwegen van Tongeren-Borgloon, volgens het bijgevoegde grafisch plan opgemaakt door Goovaerts Michel, landmeter-expert, op datum van d.d. 02/07/2025 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2025088468), goed.
De formulering van de Artikel 8 in het Huishoudelijk Reglement inzake het indienen van agendapunten luidt als volgt:
"De leden van de GECORO kunnen een schriftelijk en gemotiveerd voorstel van agendapunt(en) indienen bij de voorzitter en secretaris. Indien één derde van de leden erom verzoekt, moet een agendapunt geagendeerd worden."
De tweede zin in dit artikel is vormt een te grote beknotting voor het indienen van agendapunt(en). Bij het raadplegen van huishoudelijke reglementen van diverse Vlaamse gemeenten en en het model van VVSG werd geen enkele keer een soortgelijke formulering teruggevonden.
We stellen daarom voor om deze zin te schrappen en Artikel 8 als volgt te formuleren:
"De leden van de GECORO kunnen uiterlijk 12 kalenderdagen voor de vergadering een schriftelijk en gemotiveerd voorstel van agendapunt(en) indienen bij de voorzitter en secretaris."
De termijn van 12 kalenderdagen neemt Artikel 10 in acht, waarin wordt gesteld dat de agenda uiterlijk 10 dagen voor de vergadering dient verstuurd te worden.
Op 25 februari 2025 heeft de gemeenteraad de samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) vastgelegd. Bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2025 werden de leden van de GECORO benoemd.
Op de installatievergadering van 11 september 2025 heeft de GECORO haar huishoudelijk reglement besproken en goedgekeurd.
Dit reglement moet aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter goedkeuring.
Het huishoudelijk reglement van de GECORO regelt volgende aspecten:
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
De stad Tongeren-Borgloon is eigenaar van een "brownfieldsite", gelegen aan de Overhaamlaan 40. Deze industriegrond valt onder de bepalingen van een Brownfieldconvenant. Bij besluit van 25 februari 2025 heeft de gemeenteraad ingestemd met de verkoop van deze site via het online biedingsplatform Biddit.be, opgedeeld in twee loten: LOT 1 en LOT 2.
In het licht van een recente ontwikkeling, namelijk de actuele problematiek met de bodemsanering, heeft OVAM aan de stad Tongeren-Borgloon een schriftelijk standpunt bezorgd.
Standpunt OVAM
OVAM stelt het volgende vast:
De filters in en rond het gebouw zijn al enkele maanden buiten gebruik. Er trad regelmatig doorslag op, waardoor er in en rond het gebouw wateroverlast werd vastgesteld. Het geïnjecteerde product kon zich niet meer via de bodem verspreiden en kwam langs de filters omhoog.
In juni 2025 lieten we de filters reinigen en voerden we testen uit om te bepalen of de doorlaatbaarheid na deze reiniging verbeterd was. Helaas bleek het reinigen van de filters geen verbetering te brengen. Vermoedelijk is de bodem rondom de filters dichtgeslibd. Het herplaatsen van filters zou op termijn dezelfde problemen kunnen veroorzaken. Daarom is het noodzakelijk om naar een alternatieve saneringstechniek te zoeken.
Nu het bedrijf Comus van de site is verdwenen, biedt zich een nieuwe kans aan om de verontreiniging aan te pakken. Gezien de bodemsamenstelling en de aard van de verontreiniging, is de meest effectieve techniek het ontgraven van de kern van de verontreiniging.
Om deze redenen stelt de OVAM voor om de sloop van het gebouw als een vereiste op te nemen in het verkoopsdossier. De OVAM kan de sanering van de verontreiniging enkel efficiënt verderzetten als het gebouw gesloopt wordt.
Bovendien bevindt het gebouw zich in erbarmelijke staat. De sloop van het gebouw zal meer kansen geven aan een duurzame ontwikkeling.
Daarnaast zal de sanering sneller afgerond zijn, waardoor de koper na de sanering volledig gebruik zal kunnen maken van het terrein en geen rekening meer moet houden met het toegankelijk houden van filters.
Op basis van het standpunt van de OVAM en met het oog op een efficiënte voortzetting van de bodemsanering van de voormalige Comus-site, wordt vastgesteld dat de sloop van het gebouw aan de Overhaamlaan 40 een noodzakelijke voorwaarde is. Daarom wordt beslist om de sloop van het gebouw en de omliggende verharding binnen een vastgelegde termijn als voorwaarde op te nemen in het verkoopsdossier van Lot 1.
Volgende termijnen zijn van toepassing:
* volledige verwijdering chemische producten binnen de 9 maanden na ondertekening notariële acte
* binnen 9 maanden na ondertekening van de notariële verkoopakte te beschikken over een uitvoerbare omgevingsvergunning voor de sloop van het volledige gebouw en een deel van de omliggende verharding buiten het gebouw
* binnen 9 maanden na het verkrijgen van de definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning van de sloop, de volledige sloop (inclusief vloerplaat, verwijdering kelders en omliggende verharding) te hebben uitgevoerd
* de OVAM 18 maanden de tijd te geven vanaf de realisatie van de sloop voor het uitvoeren van de tweede fase van de civieltechnische bodemsaneringswerken van de kernzone voor VOCL.
Deze voorwaarden zijn enkel van toepassing op Lot 1, de koper van Lot 2 zal uiteraard ook de voltooiing van de bodemsanering door OVAM moeten respecteren.
Er wordt geopteerd om de verwijdering van de chemische producten te laten uitvoeren door de koper. Op deze wijze kan de stad de langdurige procedure van openbare aanbesteding en de uitvoering van de opruimings- en sloopwerken vermijden, waardoor de saneringswerkzaamheden door de OVAM sneller kunnen worden opgestart, met inachtneming van de hierboven vermelde termijnen.
De volgende minimum verkoopprijzen worden gehanteerd:
Lot 1 (2ha 66a 92ca): € 1.160.000,-
Lot 2 (1ha 27a 89ca): € 624.000,-
De minimum verkoopprijs voor lot 1 houdt rekening met de raming van de sloop van het gebouw en de opruiming van de aanwezige chemische producten (zie schattingsverslag in bijlage)
* Raming sloop gebouw en omliggende verharding: € 121.625,-
* Raming verwijderen chemische afval: € 239.904,-
Naar aanleiding van deze wijziging is de geactualiseerde financiële verbintenis van de stad ten aanzien van OVAM met betrekking tot de verkoop als bijlage toegevoegd.
Timing
Vooraleer de verkoopprocedure via het Biddit-platform kan worden opgestart, dient eerst een actualisatie van het oriënterend bodemonderzoek (OBO) te worden uitgevoerd.
Het veldwerk zal worden ingepland in december 2025.
Rekening houdend met de doorlooptijd voor de laboratoriumanalyses en de opmaak van het definitieve rapport, wordt een totale uitvoeringstermijn van ongeveer vier maanden voorzien voor de actualisatie van het OBO-rapport.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 293
Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2025 betreffende de verkoop van industriegrond gelegen op de Overhaamlaan 40, deel uitmakend van de "Brownfieldsite Overhaem - BFC23" en goedkeuring verbintenis tot betaling aan Ovam.
De gemeenteraad keurt goed om de twee percelen industriegrond gelegen te Tongeren, Overhaamlaan 40, kadastraal gekend Tongeren, 8ste afdeling, Sectie B, o.b.v. de bijgevoegde verkooopsvoorwaarden te verkopen via het online platform BIDDIT in 2 loten (lot 1 en lot 2).
De gemeenteraad gaat akkoord met de bijgevoegde financiële verbintenis van de stad t.a.v OVAM m.b.t. de verkoop van lot 1 en lot 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van de verkoop.
De familie Ruiters-Hansen is (mede)eigenaar van een aantal percelen/panden ter hoogte van het Museumkwartier.
Zij hebben het plan opgevat om een deel van deze panden, waaronder het handelspand de voormalige brasserie 'Bazilik' te verbouwen tot nieuwe woongelegenheden (appartementen).
In functie van deze (ver)bouw(ings)plannen werd recent een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend. In het kader van de voorafgaande besprekingen met de stadsdiensten is gebleken dat iedere wooneenheid over een (beperkte) buitenruimte moet beschikken om aan de woonkwaliteitseisen te voldoen.
Voor รฉรฉn van deze wooneenheden, meer bepaald op het gelijkvloers van voormeld pand (voormalige brasserie 'Bazilik'), kan deze buitenruimte (terras) enkel op ordentelijke wijze worden gerealiseerd op niveau van het openbaar domein. Het desbetreffend perceel (eerste afdeling sectie C deel van nummer 1048H) met een oppervlakte van 21ca grenst enkel enerzijds aan het openbaar domein en anderzijds aan eigendommen van de familie Ruiters-Hansen.
Relevant in deze is ook het gegeven dat de stad in het verlengde van dit perceel, met name over de grondstrook tussen de Kloosterstraat en het Museumkwartier, over een eeuwigdurende erfdienstbaarheid in de vorm van een publieke doorgang (voor voetgangers) beschikt.
Deze erfdienstbaarheid werd in het verleden door de familie Ruiters-Hansen toegestaan en rust als last op hun desbetreffende eigendom.
Door de ligging van het perceel, meer bepaald in de hoek van de belendende eigendommen van betrokkenen, heeft de afsplitsing ervan geen impact op de functionele verbinding voor voetgangers en fietsers die op deze site voorhanden is.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 september 2023 de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig het ontworpen rooilijnplan en de onttrekking aan het openbaar domein van het perceel met een oppervlakte van 21ca zoals aangeduid als lot 1 op voormeld plan, definitief vastgesteld.
Het betreffende perceel situeert zich volgens het gewestplan in woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde.
Het perceel maakt deel uit van het PRUP 'KSG Tongeren' en van het gemeentelijk RUP 'Centrum'.
Artikel 21 Openbaar domein
Artikel 36 Pleinfunctie
Het goed wordt niet omschreven als beschermd of bewaard.
Het perceel bevindt zich in de historische stadskern en binnen de bufferzone van de Basiliek.
Het perceel is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.
Er is geen voorkooprecht van toepassing op het perceel.
Het lot wordt toegevoegd bij de woning waardoor de woonkavel wordt geoptimaliseerd.
De verkoopprijs werd vastgesteld op โฌ 5.775,00, zijnde โฌ 275,00/mยฒ.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad beslist een deel van een perceel grond gelegen te Tongeren-Borgloon, ter hoogte van het Museumkwartier, 1ste afdeling sectie C nummer 1048H, lot 1, groot volgens meting 21ca, zoals aangeduid op het verdelingsplan van Geotec bv van 05/06/2023, te verkopen aan de heer en mevrouw Ruiters-Hansen.
De verkoopprijs wordt vastgesteld op € 5.775,00.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitoefening van de verkoop.
Het college van burgemeester en schepenen zal voor deze verkoop een notaris aanstellen.
Dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan de betrokken partijen.
De uitnodigingsbrief van 11.12.2025 voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg dinsdag 9.12.2025 om 18u00.
Agenda Buitengewone Algemene Vergadering:
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur;
Gelet op de statuten van Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de stad Tongeren-Borgloon voor รฉรฉn of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van bestuur in zitting van 9 september 2025.
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 11 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 9 december 2025 plaatsheeft in PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken aan de stad op digitale wijze op 10 september 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoorยญdiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen en (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;
Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier 'statutenwijziging';
Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te later treden per 1 januari 2026;
Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 9 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 9 december 2025:
Statutenwijziging
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechterlijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Aan mevrouw Jeannine Vanvinckenroye, schepen, en de heer Kim Mommen, raadslid, wordt mandaat verleend om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg van 9 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving (pdf-versie), hiervan te richten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius, ter attentie van het secretariaat uitsluitend op het e-mailadres vennootschapsecretariaat@fluvius.be.
Wat voorligt is het riolering- en wegenisdossier van Fluvius R006450 - Langesteeg knuit. In een gedeelte van de Langesteeg en een gedeelte van de Walstraat wordt er gescheiden riolering voorzien. Ook wordt er een nieuwe toplaag asfalt in de volledige Langesteeg voorzien, alsook in het stukje Walstraat. Het dossier werd opgemaakt door studiebureau Geotec.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst treedt Fluvius hierbij op als bouwheer en stad Tongeren-Borgloon als medefinancierder. Fluvius voert de procedure voor de overheidsopdracht en kiest ervoor om de werken te laten uitvoeren via haar bestaande raamcontract voor kleine netuitbreidingen.
De raming bedraagt in totaal 307 278,21 euro exclusief btw waarvan 241 602,61 euro exclusief btw oftewel 292 339,16 euro inclusief btw ten laste van stad Tongeren-Borgloon.
Het dossier bevat volgende documenten:
Wat is voorafgegaan:
In de zitting van 28 februari 2023 heeft de gemeenteraad de goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius voor het dossier R006450 - Langesteeg.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41 10ยฐ
Akkoord met voorstel van beslissing.
Het ontoereikend saldo van de opdracht moet worden voorzien in het MJP 2026-2031
Rudi Diels
financieel directeur
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het dossier van Fluvius R006450 voor de kleine netuitbreiding te Langesteeg. Het aandeel van de stad wordt geraamd op 241 602,61 euro exclusief btw oftewel 292 339,16 euro inclusief btw.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Fluvius.
Het partnerschap Parkoers ZOLimburg zet zich in voor een kwaliteitsvol, duurzaam en geïntegreerd activeringsaanbod dat sociaal inclusief en professioneel is. Samen bouwen ze aan een sterk lerend netwerk, stevig verankerd in de regio en afgestemd op lokale noden.
Het partnerschap wil de meest kwetsbare personen in de regio ZOLimburg bereiken. Dit zijn mensen met complexe problemen, zoals verslaving, woononzekerheid, financiële moeilijkheden, psychische kwetsbaarheid, kansarmoede, een laag opleidingsniveau of een taalbarrière.
De focus ligt op niet-beroepsactieven, met als doel hen op lange termijn perspectief te bieden op activering en eventuele deelname aan de arbeidsmarkt. Om dit te realiseren, bouwt het partnerschap een sterk netwerk uit en werkt het nauw samen met brugfiguren die rechtstreeks in contact staan met de doelgroep.
Het jaarverslag 2024 wordt ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
* Situering van het project
Deze oproep (nummer 64) valt binnen het ESF+ programma onder prioriteit 2: ‘sociale inclusie’. Europa WSE wil met deze oproep sterke en flexibele samenwerkingen opzetten tussen lokale overheden, VDAB en dienstverleners. Samen spelen zij in op de uiteenlopende noden van niet-beroepsactieven en werkzoekenden met complexe multiproblematiek.
Binnen dit project krijgen lokale besturen de regierol. Zo kunnen ze beter inspelen op de specifieke noden in hun regio en nauw samenwerken om mensen met een kwetsbare positie te ondersteunen opdat ze een actievere rol opnemen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
* Engagement Lokaal partnerschap Parkoers ZOLimburg
Het partnerschap Parkoers ZOLimburg schreef samen volgend engagement uit:
Met dit project zetten we de meest kwetsbare personen uit de samenleving centraal en geven we hen maximale regie, zodat zij betrokken zijn en zich gehoord en gezien voelen om duurzame vooruitgang te boeken op meerdere levensdomeinen. Hierbij wordt geen enkel levensdomein uit de weg gegaan.
Het partnerschap Parkoers ZOLimburg zet zich in voor een kwaliteitsvol, duurzaam en geïntegreerd activeringsaanbod dat sociaal inclusief en professioneel is. Samen bouwen we aan een sterk lerend netwerk, stevig verankerd in de regio en afgestemd op lokale noden.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 van het lokaal partnerschap Parkoers ZOLimburg.
De uitnodigingsbrief van 16.09.2025 tot de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 10 december 2025 om 19u, met volgende agenda:
1. Welkom door de voorzitter
2. Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4. Bespreking en goedkeuring Plan30
5. Begroting 2026, te ontwikkelen activiteiten en strategie
6. Afwijkingsaanvraag regiovorming door Stad Diest
7. Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’).
Het lidmaatschap van de stad Tongeren-Borgloon Limburg.net.
De statuten van Limburg.net.
Het decreet lokaal bestuur
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 10 september 2025 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 10 december 2025 om 19 uur in de kantoren van Limburg.net, Herkenrodesingel 14 te Hasselt.
De agendapunten van de algemene vergadering van 10.12.2025 van Limburg.net worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de heer Jo Feytons, burgemeester en de heer Steve Hoste, schepen, als haar gemeentelijke afgevaardigden, op om in de in artikel 1 vermelde algemene vergadering, alle agendapunten goed te keuren.
Een afschrift van deze beslissing in tweevoud wordt overgemaakt aan Limburg.net.
Onderwerp: Gratis strooizout voor inwoners van Tongeren-Borgloon
Motivering:
Tijdens winterse periodes worden inwoners geconfronteerd met gladde voetpaden en toegangen tot woningen. De gemeentelijke strooidiensten behandelen enkel de hoofdassen, waardoor valpartijen en ongevallen lokaal blijven voorkomen.
Verschillende gemeente bieden inwoners jaarlijks gratis strooizout aan via haar technische dienst een laagdrempelig, positief onthaald initiatief dat de algemene veiligheid en verkeersveiligheid verhoogt.
Het Vlaams Belang stelt voor dat ook Tongeren-Borgloon deze maatregel invoert, zodat inwoners zelf hun stoepverantwoordelijkheid kunnen opnemen en de algemene veiligheid verbeteren.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad van Tongeren-Borgloon,
Besluit:
1. Invoering regeling
Vanaf 1 december 2025 kunnen inwoners van Tongeren-Borgloon jaarlijks 10 kg gratis strooizout afhalen voor gebruik aan hun woning of handelszaak.
2. Verdeling
Het strooizout wordt verdeeld via:
Technische dienst Tongeren (Overhaem)
Technische dienst Borgloon (Kernielerveld)
3. Voorwaarden
Maximaal 10 kg per huishouden per winterseizoen.
Enkel voor privรฉgebruik, mits bewijs van woonplaats.
4. Evaluatie
De regeling geldt van 1 december tot 31 maart en wordt jaarlijks geรซvalueerd door het college van burgemeester en schepenen.
5. Financiรซle regeling
De kosten voor aankoop en logistiek worden gedragen binnen de bestaande begrotingspost โwinterdienstโ.
6. Uitvoering
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering en communicatie van deze maatregel.
Toelichting:
Deze maatregel bevordert verkeersveiligheid, burgerzin en sociale verantwoordelijkheid. Ze is eenvoudig uitvoerbaar, financieel beperkt en past binnen de huidige winterdienst capaciteit.
Het Vlaams Belang vraagt de gemeenteraad om dit voorstel goed te keuren en de regeling vanaf 1 december 2025 in werking te laten treden.
Tongeren-Borgloon werkt tijdens de winterperiode met een strooiplan. Kort samengevat zijn er verschillende zones gedefinieerd en bij winterweer wordt de sneeuwval en/of ijzelvorming bestreden in drie stappen. In een eerste fase worden de gekende knelpunten zoals bruggen, hellingen en permanente schaduwzones gestrooid. Vervolgens wordt indien nodig overgegaan tot het strooien van de wat grotere gemeentelijke verbindingswegen en centrumstraten. Bij aanhoudende sneeuwval die gedurende langere tijd verkeershinder zal geven, worden nagenoeg alle straten gestrooid en/of mechanisch sneeuwvrij gemaakt.
Zo goed als alle straten met een stoep worden gestrooid in fase 2 aangezien dit hoofdzakelijk wegen zijn in drukker bebouwd gebied, in de buitengebieden zijn er immers veel minder stoepen. Door de aard van de strooimachines worden de naastliggende stoepen vaak meegestrooid.
Tongeren-Borgloon telt meer dan 19.000 bewoonde adressen. Een zak zout van 10 kg kost ongeveer € 5 bij aankoop van een grote hoeveelheid.
Als elk bewoond adres één zak krijgt toebedeeld komt dat neer op bijna €100.000, nagenoeg het ganse budget dat er besteed wordt aan strooiwerken in een gemiddeld winterseizoen. De logistieke kost om opslag en bedeling te organiseren komt daarbovenop en zal niet gering zijn.
Uiteraard gaan niet alle inwoners de moeite doen om een zak zout af te halen of ze hebben er geen nodig, maar juist daarin schuilt het gevaar van misbruik. Een controle opzetten om te checken of de inwoner wel degelijk een stoep voor de deur heeft lijkt ons te verregaand, laat staan of het zout wel effectief op dat adres gebruikt wordt. Het zout zal bovendien ook op privaat terrein gebruikt worden en zo gaat deze maatregel zijn doel vaak missen.
Het gratis strooizout voor elke inwoner zou dus een zeer dure actie zijn waarbij het absoluut niet gegarandeerd wordt om stoepen daadwerkelijk sneeuw- of ijsvrij te maken, wat trouwens sowieso een wettelijke verplichting.
Omwille hiervan stel ik voor het toegevoegd agendapunt niet te aanvaarden en bijgevolg het weg te stemmen.
wo 22/10/2025 - 09:53Onderwerp: Huisdierenkaartje
Heel veel inwoners dragen zorg voor een huisdier. Het gebeurt echter wel eens dat een huisdier alleen achterblijft nadat het baasje werd opgenomen in het ziekenhuis. In zoโn situatie kan de huisdierenkaart een oplossing bieden. Hulpverleners kunnen namelijk aan de hand van de huisdierkaart snel weten dat iemands huisdier alleen thuis is en kunnen dan de nodige stappen ondernemen. Op deze manier spaart men extra bezorgdheden uit bij de gehospitaliseerde eigenaar.
De huisdierenkaart bevat belangrijke informatie over het huisdier: een contactpersoon in geval van nood en de gegevens van de dierenarts. De kaart is klein โ zo groot als een visitekaartje โ en past makkelijk in de portemonnee. Kortom, een eenvoudig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat huisdieren goed verzorgd worden wanneer hun baasje onverwacht hulp nodig heeft.
Gelet op:
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Vraagt de Vlaams Belang-fractie aan de gemeenteraad om de invoering van een huisdierenkaartje goed te keuren.
Voorstel
Artikel 1
De gemeenteraad van Tongeren-Borgloon voert een huisdierenkaartje in.
Artikel 2
Het huisdierenkaartje wordt gratis ter beschikking gesteld aan de eigen inwoners.
Met vriendelijke groet,
Bruno Van Wettere
Raadslid Tongeren-Borgloon
Uiteraard vinden we het in noodsituaties belangrijk dat huisdieren niet vergeten worden.
De huisdierenkaart die U voorstelt, en die eigenaars bij zich kunnen dragen in hun portefeuille, zou gegevens moeten bevatten over hun huisdier(en), de dierenarts en noodcontactpersonen.
Deze kaart zou volgens U hulpdiensten kunnen helpen om in situaties wanneer eigenaars onverwachts niet meer in staat zijn om zelf voor de huisdieren te zorgen, bijvoorbeeld na een ongeval of bij een ziekenhuisopname, snel de zorg voor hen te regelen.
Ons lijkt het dat hulpverleners in eerste instantie alles op alles zullen zetten om de getroffen persoon te redden en te zorgen dat deze de noodsituatie kan overleven. Een kaartje in een portefeuille lijkt in een noodsituatie niet onmiddellijk een meerwaarde te hebben. De vraag is ook of een hulpverlener gelet op de regels rond privacy zomaar de portefeuille van iemand in een noodsituatie kan doorzoeken, mocht hij daar al de tijd voor hebben.
Wij stellen dus voor niet in te gaan op uw voorstel om een huisdierenkaartje in te voeren en gratis ter beschikking te stellen van de Tongenaren-Lonenaren.
Dit lijkt ons overigens niet onmiddellijk een gemeentelijke taak het is misschien iets dat de dierenartsen op ons grondgebied op vrijwillige basis kunnen opnemen.
Ik stel dus voor het punt niet goed te keuren.
wo 22/10/2025 - 09:53Fractievoorstel Vlaams Belang
Onderwerp: Plaatsen van voorrangsborden wegversmalling Wijkstraat
Motivering: In de wijkstraat zijn er twee wegversmallingen zonder voorrangsborden. Langs beide kanten van de Wijkstraat zijn er hindernissen om het verkeer te doen vertragen. Aangezien het niet aangeduid is wie voorrang heeft, zorgt dit vaak voor gevaarlijke situaties. Zelfs bij een lage snelheid kan een frontale botsing enorme gevolgen hebben. Het gebeurt vaak dat beide autoโs die aan het rijden zijn extra gas bijgeven om zo de andere bestuurder voor te zijn. Het Vlaams Belang stelt voor dat dat er borden geplaatst worden om zo eventuele ongevallen en verkeersagressie te vermijden.
Voorstel van besluit: De gemeenteraad van Tongeren-Borgloon keurt de plaatsing van voorrangsborden in de Wijkstraat goed.
In een verleden hebben we deze vraag ook al eens gekregen, maar toen negatief geadviseerd.
Reden: een dergelijke voorrangsregeling zal de snelheid in de bevoordeelde richting verhogen en bovendien zijn de intensiteiten op de Wijkstraat relatief hoog, wat een negatieve impact kan hebben op de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer. De huidige situatie zonder voorrangsregeling op basis van hoffelijkheid werkt enigszins, op enkele uitzonderlijke gevallen na. Persoonlijk zou ik de bestaande verkeersregeling zo houden en pas maatregelen nemen bij realisatie van de Zuidoostelijke Omleidingsweg. In het kader van dat dossier gaan we namelijk als laatste fase de doorgang aan de Moerenpoort knippen en de Wijkstraat terug downgraden tot een woonstraat. De intensiteiten op de Wijkstraat gaan dan drastisch terugvallen. Met AWV zijn we aan het bekijken hoe we het kruispunt Wijkstraat x N20 Luikersteenweg dan kunnen aanpakken.
wo 22/10/2025 - 10:04
Tongeren en Borgloon waren geen erfgoedgemeentes en zijn dat nog steeds niet. De stad is ontvoogd en beslist autonoom over erfgoedkwesties.
Adviezen worden opgevraagd bij Onroerend Erfgoed maar worden zelden verkregen en moeten niet gevolgd worden.
De vraag die voorligt: Kan Tongeren-Borgloon voor de deadline van 15 januari 2026 een aanvraag doen om onroerenderfgoedgemeente te worden bij Vlaanderen?
De Stad Tongeren-Borgloon beslist niet autonoom over ‘erfgoedkwesties’. Voor wat betreft beschermde monumenten, beschermde landschappen, beschermde archeologische zones, ... geeft het Agentschap Onroerend Erfgoed nog steeds bindende adviezen, die door de betrokken stedelijke diensten worden opgevolgd. De stelling dat adviezen van Onroerend Erfgoed ‘zelden worden verkregen en niet moeten worden opgevolgd’ is dan ook niet correct.
Wat betreft het vastgesteld bouwkundig erfgoed worden adviezen afgeleverd door de stedelijke erfgoeddiensten in nauw overleg met de dienst stedenbouw.
Tongeren en Borgloon waren geen erkende onroerend erfgoedgemeenten. Momenteel is slechts een minderheid van de Vlaamse gemeenten erkend als onroerend erfgoedgemeente.
Naar aanleiding van de fusie werd echter door de stedelijke erfgoeddiensten en de dienst stedenbouw, en in overleg met het Agentschap Onroerend Erfgoed, onderzocht of een erkenning tot onroerend erfgoedgemeente een meerwaarde kan betekenen. Hiertoe werd meermaals intern als zowel meermaals extern overleg gepleegd en werden zowel de voordelen als nadelen (administratief, praktisch, workload, afbakening taken, etc.) geëvalueerd.
Een eventuele erkenning tot onroerend erfgoedgemeente in de toekomst is geen heiligmakend initiatief zoals gebleken is uit de evaluatie van de bijkomende bevoegdheden en taken. Het Agentschap Onroerend Erfgoed blijft na een eventuele erkenning tot onroerend erfgoedgemeente gedeeltelijke bevoegdheden behouden, terwijl we zonder erkenning op volledige input kunnen rekenen wat betreft beschermd erfgoed.
Tenslotte wijzen wij erop dat n.a.v. de gesprekken met het Agentschap Onroerend Erfgoed verschillende optionele taken – aansluitend op het decretaal vastgelegde takenpakket van een erkende onroerend erfgoedgemeente – werden voorgesteld. Deze taken worden reeds opgenomen en uitgevoerd in eigen regie door de stad Tongeren-Borgloon. Dit betreft het behandelen van infovragen en pre-adviezen, werfondersteuning, bureaustudies, inventarisatie en het inzetten van eigen instrumenten zoals RUP’s, subsidiereglementen, verordeningen of beheersplannen.
De conclusie van deze analyse was dat de stad Tongeren-Borgloon tegen de deadline van 15 januari 2026 geen aanvraag zal doen tot erkenning als onroerend erfgoedgemeente, een beslissing die ook is gecommuniceerd met het Agentschap Onroerend Erfgoed. Desondanks wordt de meerwaarde tot het bekomen van zulke erkenning gezien, echter niet zonder een zorgvuldig en doordacht ontwikkelde en gedragen beleidsvisie m.b.t. dit instrument waardoor een eventuele erkenningsaanvraag tegen januari 2029 meer haalbaar gaat zijn.
wo 22/10/2025 - 09:58Beknopte samenvatting:
De afgelopen tijd merken wij steeds meer vragen over katten bij de burgers opkomen. Jullie kunnen dat terugvinden in verschillende facebookgroepen en ook is er een hele heisa rond het voederen van katten. Want hier is er echt sprake van een strijd tussen burgers die kattenliefhebbers zijn en niet. Hierdoor wordt er opgemerkt door Burgers Eerst dat er echt nood is aan een heel zwerfkattenbeleid dat zich niet enkel focust op de sterilisatie, maar ook op de correct opvolging van vangactie, nazorg, voederen, identificatie van kattenpopulaties op het gebied Tongeren- Borgloon en hoe de verhouding tussen Vzw's, de stad en het asiel juist ligt.
Actuele situatieschets:
Op dit moment kunnen wij enkel dit terugvinden op de website Tongeren-Borgloon: Zwerfkatten - Tongeren-Borgloon
En kregen wij volgend stukje beleid, gekopieerd uit het provinciaal beleid toegestuurd op de vraag wat is jullie beleid (zie printscreens in bijlage). Nog niet eens een volwaardig beleidsdocument in PDF.
Ook ontvingen wij een register waaruit geen plaatsen van kattenkolonies te identificeren zijn.
Argumentatie
In bijlage een gids met het wettelijk kader waaraan wij een voorbeeld kunnen nemen voor het zwerfkattenbeleid en provinciaal protocol waar nu slechts een deeltje wordt uitgehaald.
Ook zit je nog met andere reglementen zoals het GAS waar regels over voederen en zwerfvuil instaat die tegenstrijdig kunnen zijn met een zwerfkattenbeleid. Ook dit moet uitgedacht worden met eventueel voederpassen geven aan de personen die voederen, zodat zij gevrijwaard zijn van boetes.
Besluit
Wij willen stemmen voor de opmaak van een compleet zwerfkattenbeleid met alle aspecten (sterilisatie, nazorg, voederen, ...) en oog voor burgerparticipatie in het uitoefenen en dragen van dit beleid. Want er zijn tal van burgers die met veel liefde voederen en zich ontfermen over de zwerfkattenkolonies van Tongeren-Borgloon die eigenlijk tot de verantwoordelijkheid van de stad behoren. Geef hen een kader en de juiste hulpmiddelen van de stad om dit mede vorm te geven en zich bezig te houden met het onderhoud.
Kijk bijvoorbeeld al naar Leuven:
https://www.facebook.com/share/r/1AUgafLUm8/?mibextid=wwXIfr
Het zwerfkattenbeleid van de stad Tongeren-Borgloon is tot op heden gebaseerd op het draaiboek en beleid van de provincie Limburg (zie provinciaal draaiboek).
Naar aanleiding van recente meldingen en bezorgdheden over de stedelijke aanpak – wat ons overigens verraste, aangezien onze diensten tot op heden nooit klachten ontvingen over het gevoerde zwerfkattenbeleid – willen we het huidige beleid kritisch onder de loep nemen. Ons doel is het beleid verder uit te bouwen en te optimaliseren, in nauwe samenwerking met de provinciale dienst Dierenwelzijn en Dierenwelzijn Vlaanderen. De eerste contacten hiervoor zijn al gelegd.
In dit kader willen we onder meer:
Wat de vermelding in het GAS-reglement betreft inzake het verbod op het voederen van dieren op het openbaar domein, verduidelijken we graag dat dit verbod uitsluitend betrekking heeft op ongecontroleerd voederen van dieren, dat aanleiding kan geven tot overlast of vervuiling.
In het verleden deden zich dergelijke situaties voor, onder meer op de Motten, waar eenden werden gevoederd met volledige zakken brood of waar ketels pasta in de Jeker werden gegooid voor eenden en zwanen. Ook het willekeurig voederen van katten, zonder te weten of het om zwerfkatten dan wel huiskatten ging, leidde tot problemen.
Het desbetreffende artikel uit het GAS-reglement luidt als volgt:
Artikel 53 – Dieren voederen
Het is verboden in de openbare ruimte dieren te voederen waardoor ongedierte aangetrokken zou kunnen worden.
Eveneens is het verboden dieren te voederen op een manier die overlast veroorzaakt of kan leiden tot een plaag.
Dit artikel staat volledig los van het gecontroleerd voederen van zwerfkatten op vooraf aangeduide locaties, door daartoe aangewezen vrijwilligers die beschikken over een voederpas. Deze vorm van voederen kadert in het stedelijk zwerfkattenbeleid en zal gebeuren onder toezicht en volgens duidelijke afspraken.
wo 22/10/2025 - 09:59Beknopte samenvatting:
De gemeenteraad stemt vandaag over de sensibilisering rond de verdelging van Aziatische hoornaars naar de burgers toe om zo de bijenpopulatie en andere inheemse insecten in de fruitstreek te behouden.
Verder moet er duidelijk informatie terug te vinden zijn op de website van de stad Tongeren-Borgloon. De 45 euro voor de verdelging wordt blijkbaar terugbetaald, wat de drempel voor de burgers om melding te maken voor een verdelging verkleint. Maar hier wordt totaal niet meer uitgepakt op de website van de stad. Ook zijn er nog opties voor alternatieve "selectieve vallen" die misschien een aanvulling kunnen zijn op de verdelging.
Argumentatie:
Via deze link kunnen jullie het belang van deze verdelging verder uitgebreid zien:https://vrtnws.be/p.qmnKZvAbLo0
Ook is er al een raamcontract ANB overeengekomen in het schepencollege voor de verdelging van de Aziatische hoornaar. Maar nu ontbreekt enkel nog de uitwerking op de website Tongeren-Borgloon en de sensibilisering naar de burgers toe (zie printscreen). Als je dan doorklikt kom je op deze link: https://www.zuidwestlimburg.be/wat-kunnen-we-voor-je-doen/wespennest-melden
Via deze link wordt er gesproken om te verifiëren of het terugbetaald wordt door de gemeente, waarom wordt hier niet dadelijk transparant over gedaan op de website van de stad.
Timing:
Wij zijn al laat in het seizoen, dus een sensibilisering moet ASAP op gang gezet worden. Want de koninginnen van de Aziatische hoornaars komen uit in oktober.
Besluit:
Wij stemmen voor de sensibilisering van de verdelging van de Aziatische hoornaar met duidelijkheid op de website van Tongeren-Borgloon en extra aandacht op andere sensibiliseringskanalen. Dit met een ASAP timing. Ook moet de terugbetaling duidelijk zichtbaar zijn en gepromoot worden op de website van de stad Tongeren-Borgloon.
In ons land komen twee hoornaar soorten voor, nl. de Aziatische en de Europese. De Europese is een inheemse soort die geen bedreiging vormt voor de honingbij en niet bestreden moet worden.
De Aziatische hoornaar daarentegen is een exotische wespensoort die wel een gevaar is voor onze honingbijen. De bestrijding van nesten mag enkel uitgevoerd worden door erkende bestrijders en door de brandweer via erkende methodes zoals beschreven in de beheerregeling rond deze soort van de Vlaamse overheid.
Vorig jaar deed de stad een afname op de raamovereenkomst van het Agentschap voor Natuur en Bos voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar. De meldingen gebeurden bij de stad en de bestrijding van de gemelde nesten gebeurde door een verdelger via deze overeenkomst. De kosten werden door de stad betaald.
Wespen kunnen een gevaar vormen voor ons. Als dit het geval is kun je bij onze Hulpverleningszone Zuidwest Limburg een verdelging aanvragen tegen een bepaalde kostprijs.
Bij overlast neemt men met hun contact. Het is niet altijd evident om te weten of men te maken heeft met hommels, bijen, Aziatische of Europese hoornaars of met wespen. Vandaar dat vanaf dit voorjaar onze brandweer (wanneer ze toch ter plaatse zijn) ook de lage bereikbare nesten van Aziatische hoornaars verdelgen tegen dezelfde prijs als bij wespenverdelging. Zij doen dan zelf de melding op Vespa-watch zodat de locaties gekend zijn om later hierop te kunnen anticiperen.
Ook nu deed de stad een afname op de raamovereenkomst van het Agentschap voor Natuur en Bos. Vanaf september zijn de secundaire nesten van de Aziatische hoornaar zichtbaar. Deze bevinden zich vaak op hoge plaatsen in de boomtoppen. De meldingen bij ons worden doorgegeven aan de voorzitter van de imkersbond van onze stad. Hij doet de check van het nest waarna het eventueel wordt doorgegeven aan de verdelger die via de raamovereenkomst werd aangesteld door ANB. De kosten hiervan worden door de stad betaald.
De Hulpverleningszone Zuidwest Limburg verwijst op hun website naar de gemeenten/steden omdat er geen uniformiteit is binnen de gemeenten/steden van deze zone voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar. Sommige doen de bestrijding in eigen regie, andere doen een afname op de raamovereenkomst van ANB, …
We zullen de communicatie op onze website tegen begin november verduidelijken.
We gaan geen terugbetaling doen van verdelgde nesten door onze Hulpverleningszone daar we hiervoor geen goedgekeurd reglement door de gemeenteraad hebben.
Eerder dit jaar kondigde minister Gennez aan een biomonitoring te doen ivm Pfas verontreiniging in Tongeren-Oost Shamrock indien de bodemanalyses zware verontreiniging zouden betreffen. Die verontreiniging is nu een feit en bewezen door OVAM.
Mijn vraag aan de meerderheid: Wat gaan jullie als bestuur doen met de resultaten van het onderzoek ivm het kenbaar maken naar de bevolking toe? Zullen jullie bij de minister Gennez aandringen op die beloofde biomonitoring?
Half juli antwoordde Vlaams minister van Welzijn, C. Gennez, op een parlementaire vraag in de commissie Welzijn dat er op dat moment geen nood was aan een gezondheidsonderzoek omdat metingen in woongebied niet wezen op zorgwekkende PFAS-waarden en dat indien het nieuwe bodemonderzoek in september andere resultaten opleverde, ze desgevallend bijkomende maatregelen zou nemen.
Volgens de resultaten van het beschrijvend bodemonderzoek dat door OVAM werd beoordeeld beperkt de verspreiding zich in de bodem tot de naastgelegen percelen van het bedrijf Shamrock.
Uit de risico-evaluatie blijkt dat er geen humaan risico is, noch een ecotoxicologisch risico.
De betreffende bedrijven werden vorige week geïnformeerd door OVAM.
Ik denk dat ik mag stellen dat de bevolking, zelfs ver buiten Tongeren-Borgloon, via diverse persberichten waarvoor ook wij werden gecontacteerd, op de hoogte is van de resultaten uit de opeenvolgende onderzoeken.
Ik ben van mening dat onze minister van Welzijn, gelet op de diverse vragen hierover aan haar de afgelopen tijd, zelf hierover autonoom een beslissing kan nemen.
wo 22/10/2025 - 10:05Wij leggen ter stemming voor een splitsing in gebruiker C met personen afkomstig uit Tongeren-Borgloon of niet toe te voegen aan dit regelement.
Want ook lokale private personen of commerciële organisaties mogen een voordeligere prijs hebben als die afkomstig zijn uit Tongeren-Borgloon.
Niet enkel socio-culturele organisatie moeten opgesplitst zijn in afkomstig uit Tongeren-Borgloon of niet. Die organisaties mogen wel meer voordeel hebben als lokale private of commerciële organisaties qua prijs. Maar als stad moeten wij ook onze lokale private personen en commerciële organisaties een voordeel geven en steunen.
Daarom leggen wij een herziening van de prijs en opsplitsing afkomstig uit Tongeren-Borgloon of niet bij gebruiker C in het huur- en retributiereglement De Velinx, Panishof, De Leeuwerik, het Nielerhuis, 't Nielerhof en de Valgaer ter stemming voor.